11 mars

Jag har använt Xalatan i 6 år tillsammans med droppstödet Xal-Ease vilket fungerat perfekt, man märkte tydligt när man fick en droppe i ögat. Nu har jag fått Taftolan i endosbehållare, trots droppstöd så är det svårt att ta dropparna. Enligt medföljande info. så får man bara ta en droppe i ögat, flera kan minska verkan. På Apoteket fick jag informationen att man kunde ta flera droppar eftersom ögat endast tog emot en viss mängd. Vilket är rätt?

Är Xalatan och Taflotan lika effektiva?

Det besked som du fått från Apoteket är det rätta, det gör inget om du tar flera droppar i ögat av samma sort, överskottet sköljs bort. Men man ska inte ta fler droppar från olika flaskor, då sköljs den första droppen bort och effekten minskar.

Xalatan och Taflotan är läkemedel från samma familj så de har liknande effekt, men eftersom det är olika molekyler så kan effekten skilja lite från person till person.