Jag undrar om trycket i ögonen kan öka då jag äter kortison mot muskelreumatism? Trycket hade ökat v

27 mars

Jag undrar om trycket i ögonen kan öka då jag äter kortison mot muskelreumatism? Trycket hade ökat vid sista undersökningen från 20 till 26. Kontrolleras en gång per år då båda min föräldrar hade glaukom. Läste också att man kan få andnöd av medicinen Timosan stämmer det?

Behandling med kortison som ögondroppar kan ge högre ögontryck. Tablett behandling som man ger vid muskelreumatism brukar inte påverka ögontrycket. Timosan kan försämra astma, och då får man andnöd. Om man är lungfrisk så brukar det inte ge andnöd.

Tillbaka till Fråga Doktorn

Fråga doktorn

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom.

Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

Tips! När du läser en fråga/svar och vill tillbaka till samma fråga i listan; klicka på ”tillbakapilen” i din webbläsare. När du klickar på Tillbaka till Fråga doktorn hamnar du högst upp igen.

Se frågor och svar

Medlemsforum

2017-09-15
Mäta ögontryck hemma kostar tyvärr mycket. Exempel Home Tonometer http://www.icaretonometer.com/products/icare-home-tonometer/
Hans Hallgren, Sundsvall

2017-05-30
Har grön starr på bägge ögonen.
Lisbeth Lövmark, Stockholm

Till medlemsforumet