5 novebmer

Hur fort kan glaukom utvecklas till blindhet när man haft det i många år och trycket börjat stiga trots flera laser-op och jag dessutom blivit allergisk mot dropparna. Jag tar dom ändå (engångspipetter)? Kan man en dag vakna och upptäcka att man ingenting ser eller blir det en gradvis försämring av synen? Kan man s a s vara förberedd, ”veta” när man har det att vänta?

Svar: Det går inte att svara på. Oftast kan behandling bromsa sjukdomen så mycket att man inte blir blind. Om du har för högt tryck trots många behandlingar så kan en operation ibland övervägas men det är ibland inte möjligt. Skulle det vara så att synen försämras trots behanlingarna så kommer en synförsämring succesivt, det blir inte så att du plötsligt har förlorat synen.