Koloskopi och ögontrycket

151205

Fråga: Jag gjorde en koloskopi förra året och fick "Buscopan", efteråt så hade jag ont i ögonen. Har grön starr på bägge ögonen, hur mycket påverkar detta medel ögonen. Ögonen var röda och jag hade ont väldigt länge, trodde att det var mina droppar som jag hade blivit känslig för. Har läst på nätet att detta medel kan påverka dom som har grönstarr. Varför informerar inte sjukvården om detta i sina brev som skickas när man får en tid för röntgen?

Svar: "Behandling med antikolinerga medel såsom Buscopan kan leda till intraokulärtryckstegring hos patienter som lider av odiagnosticerat trångvinkelglaukom. Därför ska patienter som utvecklar ögonsmärta och rödögdhet tillsammans med synförlust efter Buscopan-injektion omedelbart
uppsöka ögonläkare."  Så lyder texten i FASS. D.v.s. det handlar om patienterna som har en trångvinkel som kan utveckla en s.k. trångvinkelglaukom. Frekvensen i befolkningen av personer med trånga kammarvinklar är relativ låg.