ögontryck och höjden

151205

Fråga: Jag hade tänkt åka till Peru nästa år och resa i bergen kring Machu Pichu, min fråga är ifall trycket i bergen skulle påverka min glaukomventil något? Som mest kommer vi befinna oss 4500 meter över havsnivå.

Svar: Frågan är mycket intressant. Tyvärr finns det inte så många studier om ämnet. Närmast studien jag hittade är en studie gjord i Bolivia där man kollade ändringen i
ögontrycket bland friska individer som reste från La Paz (3700 meter) till Chacaltaya (5700 meter). Bland dem märktes en höjning i ögontrycket från genomsnitt 11,35 mmHg till 12,42 mmHg. Man kom fram att ögontrycket kunde påverkas men man trodde inte att det skulle ha någon klinisk relevans. Dessutom var alla inkluderade individer friska, d.v.s. man vet inte vad som händer med personer som lider av glaukom.