Hur högttryck ska man ha?

1 Juni 2015

Fråga: Var i dag hos ögonläkare för diffus smärta i höger öga. Läkaren gjorde direkt en mängd tester och gav mig recept på ögondroppar, Taptiqom, samt beordrade mig att komma tillbaka om 3 dagar för vidare undersökning. Tydligen hade jag högt tryck i båda ögonen men framför allt i höger. Vä 24 Hö 43.
Med tanke på reaktionen och brådskan undrar jag "hur" högt är 43 i
tryck och är det "farligt"? Tacksam för svar!

Svar: Det finns ingen riktig gräns för ögontrycket men studierna är baserade på en gräns kring 21 mmHg. Trycket i sig är ingen sjukdom, det är en riskfaktor för att utveckla grönstarr.  Trycknivån måste alltid värderas till omfattning av synnervenskador. Trycket under 30 mmHg kan lämnas obehandlat men det finns inga studier om vad som händer med synnerven när ögontrycket är över 30 mmHg. Vanligtvis behandlas alla patienter med ögontrycket över 30 mmHg.