Fråga:

Hur fort kan glaukom utvecklas till blindhet när man haft det i många år och trycket börjat stiga trots flera laser-op. Dessutom har jag blivit allergisk mot dropparna men tar dom ändå (engångspipetter)? Kan man en dag vakna och upptäcka att man ingenting ser eller blir det en gradvis försämring av synen? Kan man s a s vara förberedd, ”veta” när man har det att vänta?

Svar: Blindhet pga glaukom i Sverige är ovanligt. Men i vissa fall är sjukdomen så svårbehandlad att det inte går att hindra. Ibland får man inte tillräckligt lågt tryck trots ögondroppar, laserbehandlingar och operationer. Synförsämringen vid glaukom sker långsamt och succesivt. Det går inte att svara på frågan hur lång tid det tar tills man blir blind. I ditt fall beror det fra allt på hur stor synskada du har nu. Glaukom utvecklas så olika, vissa har liten synskada även om man har haft glaukom i många år och hos andra sker synskadan snabbare. Men du kommer inte vakna en morgon och vara blind, utan försämringen är succesiv.