Kirurgi?

160611

Fråga: Min sambo som är 38 år fick förra året beskedet att han har glaukom. Det här senaste året har handlat om att hitta en medicinkombination som funkar, hittills utan direkt resultat. Har bl.a. ätit tabletter som han fick sådana kraftiga njursmärtor av att de plockades bort, inga droppar har trycksänkande effekt, klarar inte ens av att hålla trycker nere. Genomgått en laserbehandling i bägge ögonen och en till i ena, fortfarande utan direkt resultat. Träffat läkare här i Stockholm och blev förordad operation men en annan läkare tycker inte att det behövs.
Menar på att min sambo bör klara leva med ett tryck på 20, medan andra sagt att det ska ner till under 10 och att det är rätt bråttom. Är ju livrädd att synen ska försämras snabbt samtidigt som han upplever brist på hjälp.

Svar: det är svårt att uttala sig i enskilda fall, men allmän sätt kan man behandla glaukom med ögondroppar, laser eller operation. I ditt fall verkar som det är bara operation som gäller om man vill sänka trycket ytterligare mer. Som sagt, varje patient behandlas individuell och trycknivåer bestäms beroende på synfältspåverkan, ålder,utveckling, mm.