Glaukom och Celiaki

161120

Fråga: Jag har fått diagnosen normaltrycksglaukom. För över 40 år sedan fick jag diagnosen CELIAKI (glutenintolerans).  Jag undrar om ni vet, ifall det, någonstans i världen, finns någon forskning på SAMBANDET MELLAN CELIAKI OCH GLAUKOM?

Svar: Celiaki är till viss del ärftlig. Celiaki är vanligare bland kvinnor. Det är också vanligare med celiaki hos personer med typ 1-diabetes, sköldkörtelsjukdomar, ledsjukdomar, Downs och Turners syndrom samt olika typer av leversjukdomar. Förekomst av normaltrycksglaukom är kopplad till vissa gener, dock är multigenetisk som vi vet idag. Rent teoretiskt skulle det finnas samband mellan sjukdomarna om de drabbar samma gener, men detta är inte påvisade. Som jag vet finns det inte någon pågående forskning för att se om det kan det finnas samband mellan normaltrycksglaukom och celiaki.