Glaukom screening

170424

Fråga: Anser du att det är medicinskt motiverat att optiker mäter ögontrycket på alla patienter eller är det önskvärt att de bara gör det på de över 40, 50 eller 60 år? Det finns ju inte mycket evidens för att det ur folkhälsoperspektiv skulle vara lönsamt med att leta glaukom under screeningliknande former hos yngre?

Svar: Mycket bra fråga! För vilken screening som helst gäller 2 principer: 1) att sjukdomen är någorlunda vanligt i gruppen som ska studeras (Frekvens) 2) att man har en metod som är mycket effektiv för att upptäcka sjukdomen. Risken är annars att man missar sjuka eller att man klassar friska som sjuka. Glaukom är inte så vanligt före 70 årsålder, d.v.s. man får många "falska positiva" (friska som felaktigt klassas som sjuka) om man screena yngre patienter. Sammanfattning, som svar på din fråga är att: nej, det lönar sig inte att screena unga patienter. Däremot optiker kan mäta trycket, det skadar inte, men vi alla vet att tryckmätning är en begränsad screenings metod för glaukom.