Glaukom och antidepressiva mediciner

170602

Fråga: Hej, jag har för högt ögontryck sen ca: 2 år tillbaka. Är 61 år gammal. Trycket var från början 37/27 mmHg. Det ligger nu med behandling på 17 mmHg. Min ögonläkare säger att mina ögon är i dåligt skick, och viktigt att använda dropparna varje kväll. Ska tillbaka för kontroll om 6 mån. Jag äter antidepressiva mediciner. Är det bra eller dåligt för ögonen eller finns det andra alternativ att välja!? Tacksam för svar, har hört så mycket spekuleras om just detta att inte äta dessa mediciner.

Svar: frågan har svarats många gånger. Många antidepressiva mediciner gör att man får stora pupiller och om man har trånga kammarvinklar, kan medicinen framkalla ett akut glaukom. Som tur är det relativt ovanligt med trånga kammarvinklar. Om man som patient inte vet om man har/inte har trånga kammarvinklar, kan man fråga behandlande ögondoktor om detta.