Behandling vid normaltrycksglaukom I

171126

Fråga: Förstår ej vad glaukom utan förhöjt ögontryck är för ngt?! Har haft högt tryck vä öga, känt i ca ett år. Gått ned och ligger nu på 16 på båda. Förut hade jag synfältsnedsättning på vä öga. Igår fick jag besked att det också var på höger. Ska nu droppa i båda ögonen. Synnervsskadan kan progrediera trots normaltryck. Vad är det för process? Kan man göra ngt annat för att hindra oundviklig progress? "Pressa ned trycket ytterligare" sa doktorn. Men jag förstår ej!

Svar: normaltrycksglaukom är en gåta. Man utvecklar synnervskador trots att trycket ligger bra. Antagligen är det att trycket inte spelar samma roll hos alla patienter. Tyvärr har vi bara trycksänkande behandling att använda, även hos normaltrycksglaukom. Studierna visar att man bromsar sjukdomen även hos normaltrycksglaukom genom att sänka ögontrycket.