Kataraktoperation och ögontryck

Fråga: Kataraktoperation höjde trycket. Svag synnerv?

Jag har arvsanlag för glaukom och har länge gått till ögonklinik för tryckkontroll. När trycket i vänster öga började stiga ordinerades ögondroppar. Jag provade flera varianter men trycket sjönk inte. Alltför sent blev jag undersökt av läkare som konstaterade glaukom. Samtidigt konstaterades lindrig katarakt. En kataraktoperation beslöts i förhoppning att trycket skulle minska och synen förbättras. Men trycket höjdes från 30 till 48 och synen försvann, från 0,7 till 0,2.
Min tro är att synnerven var så svag att den inte tålde en operation. Kan det vara så?

Svar: det är ovanligt att ögontrycket höjs pga kataraktoperation och i så fall brukar det vara tillfälligt. I ditt fall, tror jag som du säger att din synnerv inte var så bra innan operationen och tålde inte tryckändringen.