Laserbehandling och kammarvinkel

171007

Fråga: En laserbehandling 2014 sänkte mitt tryck från 23 till 18. Nu hade det gått upp igen och en ny laserbehandling skulle göras men med en annan metod som läkaren beskrev som mer modern och lindrigare. Men när hon satte igång fann hon att "vinkeln" i mina ögon var så trång att hon inte kunde utföra behandlingen utan bestämde att jag skulle återgå till enbart ögondroppar. Trycket nu ca 24. Kan du förklara något om olika slags laserbehandlingar och vad detta med "trång vinkel" innebär?

Svar: jag antar att med "annan metod" menade man SLT (selektiv laser trabekuloplasti). För att utföra SLT behöver man ha någorlunda öppen kammarvinkel, annars kommer man inte åt trabekelverket som ska behandlas. Fortfarande vet man inte 100% hur SLT fungerar, men lasereffekterna måste komma på trabekelverket för att ha någon nytta.