Zink och glaukom

171007

Fråga: Jag läste i "Ögontrycket" att zink kan spela en viktig roll vid glaukom. Förutom glaukom så har jag kraftig makuladegeneration i ena ögat och har fått rådet att äta "Optivital" som skall kunna motverka fortsatt försämring. Men nu innehåller Optivital stora doser zink (i form av zinksulfat). Den dagliga dosen blir 25 mg vilket är 250% av DRI (dagligt referensintag). Borde glaukompatienter därför undvika Optivital (eller åtminstone minska dosen)?

Svar: artikeln i Ögontrycket baserades på en artikel som publicerades i januari 2017 i USA.  Författarna hade använt en mus modell och såg att när man skadade synnerven kroppen reagerade med höga halter zink, genom att minska på zink kunde cellerna i näthinna återhämta sig. Man vet inte om samma sak fungerar hos människor, man vet inte vilka nivå zink är, hur länge, mm. D.v.s. underlaget är svagt för att säga att man inte ska äta zink om man har glaukom. Däremot tycker jag att det låter spännande med upptäckten som gjordes. Det dröjer säkert flera år tills man kommer till en klinisk tillämpning av zink forskning inom glaukom.