Välkommen till Glaukomförbundets hemsida!

Webbplatsen är anpassad för dig som är synsvag. Uppe till höger kan du ställa in storlek på text samt kontrast så att det blir enkelt att läsa. Ser du mycket dåligt stödjer den här webbplatsen ”Talande Webb”.

Nytt nummer ute nu!

Tidningen ÖgonTrycket utkommer med fyra nummer per år,
i februari, maj, september och december.
I ÖT nr 2 kan du bland annat läsa om Annika Lindberg, ögonsjuksköterskan
som startade egen ögonmottagning,
om forskning huruvida zink kan skydda och återskapa synnerven, om förbundets årstämma med föredrag om körsimulator-projektet varvat med tips på medlemsrektytering, presentation av förbundsstyrelsen samt insändare och referat från landets regionala föreningar.

Ögontrycket publiceras digitalt i sin helhet här:

Ögontrycket nr 2 • 2017

Du kan läsa ett urval av artiklar från äldre nummer genom att klicka på länken Glaukomförbundet och sedan ÖgonTrycket i vänsterspalten.

Prenumerera på papperstidningen genom att bli medlem för endast 200 kr per år. OBS! Medlemsavgiften kan variera mellan de olika glaukomföreningarna. Anmäl dig som medlem genom att klicka på
BLI MEDLEM! Välkommen in!

Välutbildade optiker kan avlasta hårt pressad ögonsjukvård

Sveriges optiker kan nu, med rätt utbildning, få behörighet att använda så kallade diagnostiska droppar. Det skapar nya möjligheter för ett ännu närmare samarbete mellan ögonsjukvården och optikerbranschen – och i förlängningen en bättre ögonhälsa hos befolkningen. Läs hela artikeln HÄR!

Glaukom i dag – bättre kunskaper och behandling, men låg prioritet

Glaukom är fortfarande en av de vanligaste allvarliga ögonsjuk-domarna, och många glaukompatienter blir blinda på båda ögonen under sin livstid även i Sverige. Samtidigt står vi på en mycket fastare kunskapsgrund än tidigare, och såväl diagnostiska metoder som uppföljnings- och behandlingsmetoder har utvecklats mycket de senaste 30 åren.

Läs hela artikeln i Läkartidningen 38/2016
av Boel Bengtsson, docent, universitetslektor
och Anders Heijl, senior professor; båda institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, oftalmologi, Lunds universitet

I Medlemsforum kan du byta erfarenheter med personer som också har Glaukom (grön starr). Tipsa varandra om hjälpmedel, hur ni klarar er i vardagen med en ögonsjukdom.

Donationer gynnar glaukomforskningen

ETT STORT TACK
till Er som skänkt pengar till glaukomforskningen!
Vill du bidra till forskningen sätter du in ditt bidrag på plusgirokonto 56 42 28-5.

• den 28 mars 2017

SRF-Seminarium 25 april: När synen sviktar

Seminarium om synskador och dess konsekvenser och hur rehabilitering kan underlätta vardagen 25 april i Stockholm kl 16.00 Inbjudan av SRF Stockholms och Gotlands län. Läs mer i inbjudan: När...

• den 19 december 2016

Välutbildade optiker kan avlasta hårt pressad ögonsjukvård

Välutbildade optiker kan avlasta hårt pressad ögonsjukvård Sveriges optiker kan nu, med rätt utbildning, få behörighet att använda så kallade diagnostiska droppar. Det skapar nya...

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund