Välkommen till Glaukomförbundets hemsida!

Webbplatsen är anpassad för dig som är synsvag. Uppe till höger kan du ställa in storlek på text samt kontrast så att det blir enkelt att läsa. Ser du mycket dåligt stödjer den här webbplatsen ”Talande Webb”.

Nytt nummer ute nu!

Tidningen ÖgonTrycket utkommer med fem nummer per år, i februari, april, juni, september och december.

I Ögontrycket nr 2 kan du läsa om riksdagsman Staffan Danielsson (c) som kämpar för de glaukomiker som ser bra men mister körkortet på grund av mindre skador i synfältet. Läs också om ögonläkaren Sorran Arasan som i artikelserien om ögonsjukdomar berättar om orsakerna till röda ögon. Läs också om eldsjälarna Ulla Göransson och Siv Hallström i Glaukomföreningen Syd som efter 80 telefonsamtal till föreningens medlemmar i nordvästra Skåne startat glaukomcaféer i Helsingborg och Ängelholm
samt om fem nyblivna medlemmar som berättar om varför de valt att
bli medlem i en glaukomförening
.

Ögontrycket publiceras i sin helhet här:

Ögontrycket nr 2 • 2018

Du kan läsa ett urval av artiklar från äldre nummer genom att klicka på länken Glaukomförbundet och sedan ÖgonTrycket i vänsterspalten.

Prenumerera på papperstidningen genom att bli medlem för endast 200 kr per år. OBS! Medlemsavgiften kan variera mellan de olika glaukomföreningarna. Anmäl dig som medlem genom att klicka på
BLI MEDLEM! Välkommen in!

Ny glaukomförening
bildad i Gävleborg!

Den 30 november 2017 bildades en ny glaukomförening i Gävle. De drygt 30 mötesdeltagarna fattade beslut om att bilda en förening med namnet Glaukomföreningen Gävleborg och valde interimsstyrelse.

Interimsstyrelsen ska nu starta föreningens arbete och kalla till ett årsmöte i början av 2018. Då ska stagar fastställas och styrelse väljas. Avsikten är att mötesverksamhet ska komma igång så snart som möjligt efter årsmötet.

Mer information > >>

Välutbildade optiker kan avlasta hårt pressad ögonsjukvård

Sveriges optiker kan nu, med rätt utbildning, få behörighet att använda så kallade diagnostiska droppar. Det skapar nya möjligheter för ett ännu närmare samarbete mellan ögonsjukvården och optikerbranschen – och i förlängningen en bättre ögonhälsa hos befolkningen. Läs hela artikeln HÄR!

Glaukom i dag – bättre kunskaper och behandling, men låg prioritet

Glaukom är fortfarande en av de vanligaste allvarliga ögonsjuk-domarna, och många glaukompatienter blir blinda på båda ögonen under sin livstid även i Sverige. Samtidigt står vi på en mycket fastare kunskapsgrund än tidigare, och såväl diagnostiska metoder som uppföljnings- och behandlingsmetoder har utvecklats mycket de senaste 30 åren.

Läs hela artikeln i Läkartidningen 38/2016
av Boel Bengtsson, docent, universitetslektor
och Anders Heijl, senior professor; båda institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, oftalmologi, Lunds universitet

Donationer gynnar glaukomforskningen

ETT STORT TACK
till Er som skänkt pengar till glaukomforskningen!
Vill du bidra till forskningen sätter du in ditt bidrag på plusgirokonto 56 42 28-5.

• den 28 mars 2017

SRF-Seminarium 25 april: När synen sviktar

Seminarium om synskador och dess konsekvenser och hur rehabilitering kan underlätta vardagen 25 april i Stockholm kl 16.00 Inbjudan av SRF Stockholms och Gotlands län. Läs mer i inbjudan: När...

• den 19 december 2016